Många av våra patienter söker oss för smärta eller andra specifika symptom, vilket som regel är det sista steget i en process där ryggens eller ledernas normala funktion gradvis försämrats (se bilden nedan).

Symptom kan liknas vid en brandvarnare som varnar om problem som pågår. För att bli av med besvären måste vi släcka elden, inte bara stänga av brandvarnaren. Som exempel kan smärtstillande tabletter tillfälligt lindra det onda, medan kiropraktik strävar efter att balansera kroppens signalsystem och hitta orsaken till varför just ditt brandlarm varnar.

Symptom är inte sällan ”toppen av isberget”. Så när du väl upplever smärta har du troligen haft en störning på kroppens funktion under längre tid. Funktionsstörningar kan komma av akuta händelser och skador, men oftast är orsaken ackumulerad stress och överbelastning i form av följande:

FYSISK STRESS

Innefattar nya och gamla skador, för lite träning och motion, ensidig träning eller avsaknad av återhämtning. Det kan även vara hårt fysiskt arbete eller upprepad belastning i samband med t.ex. stillasittande eller monotont arbete. Är det något du bör och kan förändra när det kommer till vilken fysisk belastning din kropp utsätts för i vardagen?

KEMISK STRESS

Utgörs av alla gifter vi utsätter kroppen för. Det kan vara nikotin, alkohol, mediciner men också för mycket socker och tillsatser i maten vi äter och hur den är processad. Det vi intar påverkar kemin i kroppen som i sin tur påverkar bl.a. graden av inflammation och därigenom vårt mående.

Är det något du bör och kan se över i dina kostvanor?

EMOTIONELL STRESS

Här pratar vi inte bara om stressen som uppstår när vi har mycket att göra, men det generella mentala måendet. Människan är beroende av sunda relationer, stimulerande fritidsaktiviteter och positiva tankar för att må bra. Dåliga relationer, ekonomisk stress, stress på arbetet eller personliga trauman påverkar kroppens förmåga att kunna läka och må bra. Vad gör du som du tycker om för att fylla på dina mentala energireserver?