Kurs i klinikhantering

Förbättra din plats i vårdkön.

Det här är kursen för dig som vill vara den vårdgivare som både patienter och läkare talar med respekt om. Det är också kursen för dig som vill driva en hållbar klinik utan att behöva tänka på politikers ibland nyckfulla beslut.

Kurs i Patienthantering och Klinikhantering
- helt oberoende av vilken teknik Du använder.

Del 1 av 2 (del 2 i början av mars 2019 )
Clarion Hotel Stockholm

den 10-11 november 2018

10 november kl 09.00-17.00; 11 november kl 09.00-13.00

 
Denna kurs riktar sig till kiropraktorer och receptionister på kliniker som vill växa eller fortsatt ligga på topp. Vi kommer att gå igenom alla grundläggande delar av hur man skapar och upprätthåller en framgångsrik klinik. Om du känner att du och din klinik har mer att ge är detta kursen för dig.

Att driva en framgångsrik klinik kräver lite mer av kunskap, seriositet och arbete men ger tillbaks så mycket mer.

Här är svar på några frågor som inkommit.
Får alla på kliniken komma eller bara kiropraktorer och receptionister? Alla på kliniken är välkomna. Det finns redan två massörer anmälda. Behandlare och administratörer betalar som kiropraktorer och övrig personal som receptionister.
Hur bokar jag hotellrum? Det specialpris vi kan få är mindre än om man bokar via någon av de stora sajterna, Hotels.com Trivago etc så vi föreslår att ni bokar genom dem.
Hur är det med lunch lördag? Hotellet gör en större lunch för 245 kr som bokas vid kurstillfället lördag morgon.
Har du ytterligare frågor så mejla gärna.

 
Michael Stroh driver Kiropraktorkliniken i Helsingborg som årligen har dryga 25000 patientbesök. Han är van föredraghållare och van att hantera alla aspekter av en klinik, oavsett vilken teknik som tillämpas på kliniken.
 
Kursavgift del 1:
Kiropraktorer: före 1/10 kr 3200.- Efter 1/10 kr 3900.- (2560.- resp 3120.- ex moms)
Receptionister: före 1/10 kr 1800.- Efter 1/10 kr 2200. (1440.- resp 1760.- ex moms)
 
Anmälan till: hemma@halsopartner.se

Inbetalning på bg 5835-2998
(kom ihåg att skriva Ditt namn på inbetalningen)
 
I denna kurs går vi igenom hur man ta hand om en patient från det att de kommer fösta gången tills dess att ni beslutar att avsluta relationen, allt med tanke på att patienten skall få så bra vård som möjligt, att vid behov återkomma till just Dig och dessutom ta med sig sin familj och sina vänner. Kiropraktikens roll i friskvården upptar också en stor del.
Vi går också igenom hur man mest ekonomiskt hanterar en klinik, olika marknadsföringsstrategier och personalfrågor.
Vi täcker också alla aspekter av receptionisternas arbete och hur dessa skall kunna förmedla kiropraktiken grundtanke.

Din plats i vårdkön. Kurs i klinikhantering

I del 1 går vi framförallt igenom hur man tar hand om en patient på bästa sätt.

En kiropraktor eller hela kliniken har tre huvudsakliga arbetsuppgifter, att lokalisera problemet, att behandla det och att informera patienten om vad felet är och hur man ska kunna minimera besvär i framtiden. Det är dock sällan så våra patienter ser oss trots de fina orden på många av våra hemsidor. För många patienter är vi en grupp man söker som sista utväg och som gör en summarisk undersökning, en våldsam behandling och så är det klart. Blir patienten bättre rekommenderar de oss om någon frågar men annars inte. Många patienter flyttar runt mellan olika behandlare. Om du vill flytta fram din position i denna vårdkö så att patienterna ser dig som ett förstaalternativ eller om du vill ligga kvar på en hög nivå är detta kursen du ska vara med på.

Våra standardkurser i respektive förbund omfattar vanligtvis tre områden

1.            Teknik
2.            Forskning
3.            Vad gör läkare och sjukgymnaster för samma problem.

Den här kursen konkurrerar inte med något av detta. Det här är den enda tillgängliga kursen på svenska där man lär sig hur man tar hand om en patient för att denne framgent ska se din klinik som ett förstaalternativ. Det är också den enda kursen på svenska om företagandet dvs som specifikt riktar sig till hur man på bästa sätt driver en klinik i Sverige de särskilda regler som gäller här. Målet med kursen är helt enkelt att förbättra kvalitén på omhändertagandet och samtidigt göra kliniken lönsam.

Målet med varje patient som kommer in till Kiropraktorkliniken är att de ska rekommendera 1,3 andra och att det vara en hållbar utveckling över tid. Det är inte svårt att under ett eller några år ta emot mycket patienter men att göra det år efter år kräver att de flesta patienter är så nöjda med vad de får att de rekommenderar andra att komma. Även samarbetet med andra vårdgivare måste då prioriteras. På kursen kommer även etik och moralfrågor att tas upp.

Sverige är ett land där allt färre ser en kontinuitet i sin vård vilket också gör att hållbara klinker har sett 2018 som sitt absolut bästa år någonsin.          

Del 2 som är planerad till den 2-3 mars 2019 kommer vi ta upp alla aspekter av företagandet, hur man skapar en hållbar klinik för alla de skeden i livet man själv ska igenom Vi kommer ochså att ta upp hur man bygger sig själv mentalt för att klara den psykiska utmaningen som många en växande klinik innebär. Denna del är endast öppen för kiropraktorer, behandlare och klinikledare.

Michael Stroh tog examen från Palmer College 1983. Han har drivit en klinik i Helsingborg sedan 1984 som de senaste 12 åren tagot emot mer än 20000 patientbesök årligen och under 2017 mer än 26000. Han har studerat på läkarlinjen i Lund och Köpenhamn och har dessutom masterexamen i biokemi. Som kiropraktor var han en av två som förhandlade fram kiropraktorernas legitimation.